Fort Asperen Ark

“De ijskap smelt, de zee stijgt, de Amerikaanse Inlichtingendienst heeft de zakenwereld gewaarschuwd niet in Nederlandse ondernemingen te investeren omdat het land, dat al ver onder de zeespiegel ligt, zal overstromen in de komende acht jaar”, zo orakelt de Engelse regisseur Peter Greenaway. En stelt zichzelf de vraag of Nederland er niet goed aan zou doen om arken te bouwen?

Greenaway is een van de meest ambitieuze en controversiele kunstenaars van deze eeuw en heeft meer dan veertig films op zijn naam staan. Zijn wens om schilder te worden vervaagde toen hij na een korte periode als film-editor besloot cineast te worden. In 1982 bracht hij zijn “grote doorbraak film” uit, het absurde kostuumdrama The Draughtman’s Contract. In 1989 kwam The Cook, the Thief, his Wife and her Lover uit, zijn meest toegankelijke film en meteen ook zijn doorbraak in de Verenigde Staten. Nu is Peter Greenaway bezig aan zijn multimediale project The Tulse Luper Suitcases. Het idee van de koffers gebruikt hij ook in de manifestatie in Fort Asperen. Naast filmmaker is Greenaway ook filmcriticus, documentairemaker, schrijver, theatermaker, componist en kunstenaar. Een indrukwekkende en inspirerende persoon met twee obsessies: water en licht.

Deze obsessies zal hij ook uiten in de Fort Asperen manifestatie. Het fort zal aangekleed worden met “water”. In 42 kamers van het fort wordt de bagage voor de reis tentoonsgesteld in de vorm van 92 koffers, elk met andere spullen en waren. Peter Greenaway zal met beeld, licht en geluid de zondvloed nabootsen.

In de kelder van het fort zal het thema “water op zich” centraal staan. Op de begane grond “de komst van het water” en op de eerste verdieping vindt men de regenboog, bewijs van hoop na de zondvloed. Bovenop het fort komt een boot, de Ark van Noach te staan. Kijk op http://www.fortasperenark.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *